joi, 7 august 2008

Vinerea asta am invatat Iubitafizica

"Iubitafizica „vrajeste“ si incinta, persiflind cu umor si facindu-te sa visezi…
Ce este insa Iubitafizica? O replica senzuala data, peste timp, platonicilor fedeli d’amore, cavaleri medievali cu o nobila posteritate in rindul confreriilor de initiati ai misterelor dragostei (inclusiv a suprarealistilor)? Intr-un fel da, cea de-a treia din Cele unsprezece porunci iubitafizice: „Sa nu iei in desert numele iubitelor imaginare, caci iubitafizicienii nu te vor lasa nepedepsit“ sau cea de-a sasea: „Sa nu ucizi iubirea imaginara transformind-o intr-o iubire trecatoare“ fiind dovezi cit se poate de clare… Ei bine, aceasta Iubitafizica – fantasma feminina proteica, elogiu adus infidelitatii pure si feminitatii imaginare – disemineaza intr-un roman-puzzle de dragoste in versuri si proza, pigmentat de artificii tipografice, cu 19 personaje imaginaro-livresti (repertoriate in primul capitol „de la A(dora) la Z(enobia)“ si imprumutate din teatru, film, literatura, de la Nabokov, Thomas Pynchon si Gellu Naum. Nu lipseste o sectiune de „enunturi“, „porunci“, „deliberari“, „cataloage“ abracadabrante, un „calendar iubitafizic neortodox“… Cineva spunea ca Iulian Tanase are stofa de prozator (lucru vadit in piesele din Singuratatea mea spontana, Colaboratorii dragostei si Amintiri imaginare). Cred ca tocmai acest gen hibrid este cel care-l prinde cel mai bine, sublimarea sentimentala imprimind vocii un fluid poetic emotionant si nostalgic… Mixind nonsalant kitsch-ul, avangarda si temele inalte, Iulian Tanase parodiaza cu afectiune."
Paul CERNAT


Fiindca se pare ca mi-a ramas peste cap semnul etichetei de ieri,am lipit pasajul critic din Observator Cultural fiindca ,eu nu am nimic scos pe tapet in felul acesta.
Mie imi place Iubitafizica lui Iulian Tanase fiindca totul pare exact,amuzant,incalcit in formule si repere...eu am nevoie de aceasta stiinta mai mult ca oricand;fiindca eu raman repetenta de sentimente si de iubiti.
Iubitii si iubirile mele prind contur metafizic si se materializeaza in absenta,uneori si in eter.
Iubitafizica face parte din cele cateva lecturi pe care le am eu atunci cand exista un capatai pe ordinea de zi.

Cele unsprezece porunci iubitafizice
1. Să nu ai alţi zei în afară de cei proprii.
2. Să nu-ţi faci închipuiri cioplite şi să nu respecţi alte legi decît cele care ţi se potrivesc.
3. Să nu iei în deşert numele iubitelor imaginare, căci iubitafizicienii nu te vor lăsa nepedepsit.
4. Adu-ţi aminte de ziua în care te-ai născut prima oară, şi în această zi să nu faci nimic altceva.
5. Cinsteşte iubitele imaginare ca pe cea mai reală iubită a ta.
6. Să nu ucizi iubirea imaginară, transformînd-o într-o iubire trecătoare.
7. Să nu preaiubeşti, dacă nu iubeşti.
8. Să nu furi nimic fără să pui ceva în loc.
9. Să nu minţi, cînd adevărul este cu totul altul.
10. Să nu rîvneşti la iubirea imaginară a aproapelui tău.
11. Să nu dormi atunci cînd visezi.


11,cate o porunca pentru fiecare minut,pentru fiecare pacat al iubirii,un decalog bland pentru chinuri si voluptati.

Niciun comentariu: